Herstellen en nazorg na de behandeling

Door u vooraf goed te laten informeren kunt u met een gerust hart tijd nemen om te herstellen na de behandeling. Wanneer is de verdoving uitgewerkt en wat ziet en voelt u na het plaatsen van uw implaat. Kunnen er complicaties optreden en wat zijn de risicofactoren? Graag vertellen wij u wat kunt u verwachten in de dag(en) na de behandeling en welke tips en adviezen wij hebben voor u.

Klikgebit Implantologie Drenthe

Verdoving

De verdoving is na 2 tot 4 uur uitgewerkt. De napijn is goed te bestrijden door het innemen van een pijnstiller (bij voorkeur paracetamol). Indien u dit niet mag gebruiken is een NSAID zoals ibuprofen, naproxen, diclofenac een goed alternatief. Gebruik nooit meer dan in de bijsluiter vermeld wordt.

Wat ziet en voelt u?

Na een operatieve ingreep is er in veel gevallen sprake van een zekere mate van nabloeding, zwelling, napijn en/of een beperkte mondopening. Blauwe plekken kunnen een normaal verschijnsel zijn. Het ziet er vaak heftig uit, maar de mate van blauw worden zegt niets over het (mis)lukken van de behandeling. De verkleuringen zijn doorgaans na een week gehalveerd en na 14 dagen zo goed als verdwenen.

Kunnen er complicaties optreden?

Een implantaat behandeling wordt doorgaans succesvol uitgevoerd, maar soms zijn er complicaties:

• Het kan zijn dat tijdens de behandeling blijkt dat de voorgestelde behandeling niet mogelijk is;
  • Er is een risico dat het implantaat niet goed vastgroeit en dient te worden verwijderd.

Zeldzame complicaties die kunnen optreden tijdens of na de behandeling zijn:

• Het ontstaan van een kleine opening van de mondholte naar de neusbijholte;
  • Beschadiging van een zenuw als gevolg van de verdoving, trekken tand/kies of implanteren;
  • Lokale infectie van de wond of het bot.

Wat zijn de risicofactoren die het succes kunnen beïnvloeden?

Onderzoeken tonen aan dat de meeste implantaten op lange termijn goed blijven zitten. De kans op het verlies van implantaten wordt onder andere bespoedigd door de volgende factoren:

1. Roken
  2. Onvoldoende mondhygiëne
  3. Ernstige tandvleesproblematiek
  4. Overbelasting door bijvoorbeeld tandenknarsen en klemmen

Tips en adviezen

U heeft zojuist een chirurgische ingreep gehad. Graag geven wij u enkele aanwijzingen om de genezing zo goed mogelijk te laten verlopen en beantwoorden we de meest gestelde vragen.

Nabloeden

Indien er een gaasje op de wond is aangebracht, dan moet u hierop 30 minuten stevig dichtbijten om de bloeding te stelpen. Daarna kunt u het gaasje weggooien. Mocht de wond gaan nabloeden, dan brengt u een opgevouwen verbandgaasje aan waarop u weer 30 minuten stevig dichtbijt. Indien er geen steriel gaasje voor handen is, voldoet een schone zakdoek met een knoop erin. We adviseren om niet te sporten of andere grote fysieke inspanningen te leveren in de dagen na de ingreep.

Zwelling

Zwelling kan zowel binnen als buiten de mond optreden en kan aanzienlijk zijn. Ook kan het zijn dat u uw mond beperkt kunt openen. Om na de behandeling zwelling van de wang te voorkomen, kunt u de wang gedurende het eerste uur koelen met ijs (in een plastic zakje met een washandje eromheen) of een coolpack. Later heeft koelen weinig toegevoegde waarde.

Napijn

Na een operatieve ingreep is er altijd een zekere mate van napijn. De verdoving is na 2-4 uur uitgewerkt. Indien nodig kunt u pijnstillers gebruiken. Gebruik bij voorkeur paracetamol en geen aspirine, ibuprofen of acetylsalicylzuur-bevattende pijnstillers, want deze kunnen de kans op een nabloeding vergroten. Eventueel krijgt u een recept mee voor een sterkere pijnstiller.

Spoelen, poetsen en warme dranken

Zeer belangrijk voor een goede wondgenezing is het poetsen van de tanden en kiezen. Wees in het begin wel voorzichtig op de plaatsen waar de behandeling heeft plaatsgevonden en poets bij voorkeur niet in het operatiegebied. Hiervoor krijgt u voor deze eerste periode (vaak twee weken) een recept voor een mondspoelmiddel of mondspray. Let op: de eerste 24 uur niet met het mondspoelmiddel spoelen. Het stolsel in de wond is zeer belangrijk voor een goede wondgenezing. Wees daarom ook voorzichtig met hete dranken.

Roken en alcohol

Roken vertraagt de wondgenezing. Om de genezing te bevorderen, adviseren wij u niet te roken, bij voorkeur tot 8 weken na de behandeling (in ieder geval tot 5 dagen na de behandeling). Gebruik de eerste dagen ook geen alcohol, hierdoor neem de kans op nabloeding toe.

Eten

De eerste 5 dagen kan het eten van vast voedsel lastig zijn. Vermijd bij het eten van vast voedsel het gebied van de implantaten. In sommige gevallen is het de eerste periode na de behandeling alleen mogelijk zacht of vloeibaar voedsel te gebruiken. De behandelaar zal u in dat geval uitleg geven.

Hechtingen

Als de wond is gehecht, hoeft u meestal niet terug te komen om de hechtingen te laten verwijderen. Deze lossen meestal binnen 3 weken vanzelf op. Soms wordt niet-oplosbaar hechtmateriaal gebruikt. Deze hechtingen worden dan na 1 à 2 weken verwijderd.

Medicijnen

Neem altijd de voorgeschreven medicijnen in. Let hierbij goed op de dosering en de frequentie van inname. Correct gebruik zorgt voor een effectieve werking. U vindt de dosering op het doosje of vraag hier zelf naar. Let op: als u een antibioticum heeft gekregen, moet u de kuur altijd afmaken, ook als er geen klachten zijn.

Kunstgebit

Op de kaak waarin geïmplanteerd is mag u het door ons aangepaste boven- of ondergebit zo weinig mogelijk dragen. Zodra de hechtingen zijn verwijderd (vaak na 2 weken) kunt u het wat meer belasten. Mocht u een gebit dragen op de niet-geïmplanteerde kaak, dan kunt u deze het beste ook ‘s nachts uitlaten, om druk op de implantaten te voorkomen. Door het voedsel goed te vermalen met een staafmixer, kunt u toch gezonde voeding nemen zonder veel te moeten kauwen.

Nazorg

Een goed nazorgprogramma is van belang voor een goed herstel en een lange levensduur van de implantaten. Uw behandelaar spreekt het nazorgprogramma met u door.

Wanneer neemt u direct contact op met uw praktijk?

Neem direct contact op met uw praktijk als:

• de afdekschroeven op de implantaten of het implantaat zelf los gaan zitten;
  • u na de behandeling hoge koorts krijgt boven 39°C of als de koorts boven 38.5°C langer dan 3 dagen aanhoudt (geringe verhoging is normaal);
  • na 4 of 5 dagen de pijn en/of zwelling niet afneemt, maar erger wordt;
  • de wond na de behandeling blijft bloeden, ondanks de genoemde maatregelen;
  • de wond ontsteekt i.e. u een kloppende pijn voelt;
  • zwelling of bloeduitstortingen optreden in overige delen van het gezicht;
  • u last krijgt met slikken.

Sporten/Werken

Zware fysieke arbeid alsmede veel bukken moet voorkomen worden. Ook sporten mag u de eerste 4 dagen niet doen. Kortom: doe het even rustig aan. Daarna op geleide van hoe het aanvoelt, luister goed naar uw lichaam en gebruik het gezonde verstand.