Verdovingstechnieken en de nieuwe quicksleeper

In tandartspraktijken worden verschillende verdovingstechnieken gebruikt door tandartsen en mondhygiënisten. Een nagenoeg pijnloze methode voor verdoving die in Nederland nog maar enkele jaren wordt toegepast, is de nieuwe QuickSleeper. Dit is een computergestuurde verdoving die direct in het kaakbot wordt aangebracht.

Veel behandelingen kunnen prima zonder een verdoving, zoals een vulling. Soms kan het wel gevoelig of pijnlijk zijn tijdens het boren en dan is het fijn als het verdoofd wordt. Bepaalde behandelingen, zoals het trekken van een tand of kies, zullen in principe altijd onder verdoving uitgevoerd worden.

CroppedImage580435 Quicksleeper 1 Tekengebied 1 v2

Verschillende verdovingstechnieken

De traditionele verdovingstechniek is in de loop van de jaren verbeterd door bijvoorbeeld dunnere naalden, waardoor de prik minder pijnlijk is. Daarnaast zijn er drie soorten technieken qua verdoving die we toepassen:

Geleidingsverdoving:

Deze wordt in de onderkaak toegepast als de achterste kiezen of een halve tandboog behandeld moet worden. De verdoving wordt achterin de kaak gezet en de verdovingsvloeistof wordt aangebracht op de plek waar de hoofdkaakzenuw (nervus mandibularis) de onderkaak in gaat. Vervolgens is het hele verzorgingsgebied van de zenuw achter dat punt verdoofd. Het gaat dan om alle tanden en kiezen, plus het gevoel van de onderlip en kinpunt aan één zijde. Vergelijk het met een ruggenprik. De verdoving is soms wat lastiger te plaatsen en zit niet altijd in één keer. Meestal is deze werkzaam na 5 minuten en kan het tot wel 6 uren aanhouden. Omdat de behandeling veel korter duurt, wordt dit als een nadeel gezien.

Infiltratieverdoving

Op plekken waar het kaakbot naast de tand of kies vrij dun is, kan deze verdoving worden toegepast. Een prikje in het diepe punt van de wangplooi, vlak naast de te behandelen tand of kies. Deze verdoving wordt het meest toegepast bij tanden in boven en onderkaak en voor alle kiezen in de bovenkaak. Ook als het tandvlees aan de binnenzijde verdoofd moet worden (bijvoorbeeld bij het trekken van de kies), wordt deze verdoving toegepast. Op bepaalde plekken, zoals het gehemelte, kan dit pijnlijk zijn. De infiltratieverdoving werkt meestal zo’n 1-2 uren.

Intraligamentaire verdoving:

Als 1 kies behandeld moet worden, wordt soms gekozen voor de intraligamentaire verdoving waarbij onder lichte druk verdovingsvloeistof direct rond de kies wordt aangebracht op 4 hoeken van de kies. Meestal is dit nagenoeg pijnloos en wordt het als een prettig alternatief ervaren voor bijvoorbeeld de geleidingsverdoving in de onderkaak. Intraligamentaire verdoving is niet bij alle kiezen geschikt, er moet een gezond fundament zijn (niet ontstoken). Het werkt snel en het is ook relatief snel uitgewerkt na de behandeling. Bijkomend voordeel is dat u geen dove lip krijgt.

CroppedImage580435 Quicksleeper 2 Tekengebied 1

Nieuwe methode: QuickSleeper - Nagenoeg pijnloze verdoving die altijd werkt.

Een methode die in Nederland nog maar enkele jaren wordt toegepast, is de verdoving met de QuickSleeper. Een computergestuurde verdoving die direct in het kaakbot wordt aangebracht. Dit heet intraossale verdoving (in het bot). Het klinkt enger dan het is, want het bot is in principe gevoelloos buiten de hoofdzenuwbanen.

Zo werkt de Quicksleeper

Eerst wordt met een speciaal ultradun naaldje een voorverdoving aangebracht. Vervolgens wordt met dit naaldje een piepklein gaatje geboord door de harde buitenlaag van het bot en kan de verdoving druppelsgewijs in de binnenzijde van het kaakbot worden aangebracht. Het komt dan direct in het gebied rond de tandwortels terecht, waardoor de kiezen onmiddellijk verdoofd zijn. Daarbij is het ook niet meer nodig om de vervelende prik aan de binnenzijde te geven, omdat de verdovingsvloeistof zich ook naar dit gebied verspreid.

Een verdoving met de QuickSleeper werkt meestal 30-60 minuten, soms is het bij lange behandelingen nodig om bij te verdoven. Het zetten van de verdoving duurt met de QuickSleeper aanzienlijk langer, maar werkt vervolgens direct. Je hoeft hierbij dus niet meer te wachten tot de verdoving ingewerkt is.

Is de QuickSleeper ook geschikt voor kinderen?

Bij kinderen is het zeker ook mogelijk, maar het ‘nadeel’ is dat het iets langer duurt voordat de verdoving is aangebracht en dat het kind wel heel rustig moet kunnen liggen. Een normale verdoving kan sneller worden aangebracht als het moet. Dit is wellicht pijnlijker, maar duurt maar heel eventjes. Afhankelijk van de omstandigheden kan worden bekeken welke methode het meest geschikt is voor het kind.

Voordelen QuickSleeper voor tandarts en patiënt

• Werkt altijd en werkt onmiddellijk
  • Nagenoeg pijnloos
  • Geen verdoofd gevoel van lip of tong