Herstelbehandeling; behandelen van ontsteking rond het implantaat

Een van de mogelijke complicaties die kan ontstaan bij implantaten is ‘peri-implantitis’. Letterlijk betekent dit: ontsteking rond het implantaat. De herstelbehandeling is dan noodzakelijk. Bij natuurlijke tanden en kiezen komen er ook ontstekingen voor, zoals ontstoken tandvlees en parodontitis. Het voorkómen van peri-implantitis heeft de grootste kans van slagen wanneer u regelmatig op controle komt.

Poetsmiddelen preventie

Ontstoken tandvlees en parodontitis

Bij natuurlijke tanden/kiezen spreken we over gingivitis, dit betekent ontstoken tandvlees. Een stap erger is parodontitis. Parodontitis is de diagnose als het steunweefsel van de wortels van natuurlijke tanden/kiezen zijn aangetast. O.a. het kaakbot is een belangrijke factor voor de steun. Als er sprake is van botverlies of botafbraak rond de tanden en kiezen, dan kunnen deze uiteindelijk losstaan en dit leidt tot verlies van het gebit als er niet adequaat wordt ingegrepen/behandeld.

Het voorkomen van peri-implantitis

Peri-implantitis komt in meer dan 15% van de gevallen voor bij implantaten die er zo’n 10 jaar in zitten. Voor een groot deel is peri-implantitis te voorkomen door een goede mondhygiëne. Het is echter een soort sluipmoordenaar. Je hebt het niet in de gaten en in het vroege stadium zijn er doorgaans ook geen of weinig klachten, behalve bloedend tandvlees.

Regelmatig op controle

Het belang van reguliere controles is daarom ook ontzettend belangrijk. De tandarts kan problemen vaak tijdig constateren en via onder andere een röntgenfoto ontdekken. Hij of zij zal adviezen geven om erger te voorkomen of een reiniging uitvoeren.

Peri-implantitis behandeling

Soms is het bijsturen door het aanpassen van poetsgewoonten niet langer voldoende, of kan de mondhygiëniste er niet meer goed bij. In dat geval kan de implantoloog een peri-implantitis behandeling uitvoeren. Dit is een chirurgische ingreep waarbij het implantaat als het ware weer wordt blootgelegd van het tandvlees, zodat er goed gereinigd kan worden. Indien mogelijk wordt ook het bot aangevuld. Soms worden er ook correcties aan het tandvlees gedaan. Alles met als doel de afbraak van het kaakbot te stoppen en een gezondere, ontstekingsvrije, goed reinigbare situatie te creëren.

Explanteren – het implantaat verwijderen

Het kan blijken tijdens de peri-implantitis behandeling dat de situatie te slecht is. Er wordt dan besloten om te explanteren. Dit betekent dat het implantaat wordt verwijderd. Eventueel kan na genezing en een kaakopbouw overwogen worden om opnieuw te implanteren.