Gebitsslijtage; geleidelijk verlies van tandweefsel

Gebitsslijtage is een geleidelijk verlies van tandweefsel waardoor tanden en kiezen korter worden. Het is een natuurlijk proces, maar bij sommige mensen gaat het sneller dan normaal. In dat geval spreken we van pathologische slijtage. Eén op de elf mensen heeft er last van. Hoe ontstaat gebitsslijtage, wat zijn de gevolgen en wat kunnen we er aan doen?

Gebistslijtage Implantologie Drenthe Dental Clinics

Hoe ontstaat gebitsslijtage?

Meestal is gebitsslijtage terug te voeren op het voedingspatroon. Met de groeiende consumptie van (kool-)zuurhoudende voeding en dranken is ook het probleem van gebitsslijtage enorm toegenomen. Cola, sportdranken en andere suikerhoudende dranken zijn funest voor tanden en kiezen, maar zijn nog steeds onverminderd populair.

Gevolgen van gebitsslijtage

Als gevolg van gebitsslijtage kunnen tanden en kiezen korter worden. Dit is niet alleen minder mooi, maar het heeft ook een negatieve invloed op de functie van het gebit. Daarnaast kunnen tanden en kiezen gevoelig worden voor warm en koud omdat de beschermende glazuurlaag ontbreekt. Eten wordt lastiger en er breken vaker stukjes van tanden of kiezen af. Bij vergevorderde slijtage kan zelfs kiespijn ontstaan door ontsteking of afsterven van de zenuw in de holte van de kies.

Wat kunnen we eraan doen?

Als de slijtage nog niet zo ver gevorderd is, leggen we de nadruk vooral op preventie. We geven advies over voeding en over de reiniging van het gebit om verdere slijtage te voorkomen.

Ernstigere slijtage kunnen we verhelpen door met composiet (wit vulmateriaal) de tand of kies opnieuw op te bouwen. Deze uitgebreide behandeling is pijnloos, duurzaam en geeft mooie resultaten.

Slijtage tandhalzen van de ondertanden

Tijdens de behandeling

Na de behandeling met composiet