Chirurgie bij Implantologie Drenthe

Graag leggen we uit wat u kunt verwachten van chirurgie bij Implantologie Drenthe. We vertellen u hoe de behandeling verloopt, welke behandelaars aanwezig zullen zijn en wat u tijdens en na de behandeling te wachten staat.

Chirurgie Implantologie Drenthe verwijspraktijk

Wat kunt u verwachten tijdens de behandeling?

De gemiddelde implantaatbehandeling duurt 30 tot 40 minuten en bestaat uit onderstaande stappen:

1. U krijgt gedurende 1 minuut een mondspoelmiddel om de mondholte te desinfecteren, vervolgens wordt u (plaatselijk) verdoofd.

2. De tandarts-implantoloog maakt uw tandvlees los en boort een gaatje op de plek waar het implantaat komt. In veel gevallen wordt er extra bot gebruikt om meer volume te creëren. Op www.kunstbot.nl vindt u meer informatie over de achtergronden en werking hiervan.

3. Het implantaat wordt geplaatst en het tandvlees wordt gehecht. In veel gevallen worden oplosbare hechtingen gebruikt.

4. Bij het plaatsen van meerdere implantaten worden de stappen herhaald.

Hygiënemaatregelen bij de behandeling

We werken met extra hygiënemaatregelen. Zo wordt u toegedekt met een steriele doek, krijgt u een haar/hoofdnetje op en oogbescherming. U bent dan goed beschermt tegen het felle licht van de operatielamp en tegen eventuele speeksel- of bloedspetters. De implantoloog en de stoelassistent(e) dragen steriele werkkleding en maken gebruik van steriel instrumentarium dat vergelijkbaar is met een normale operatie.

Daarnaast is vaak een omloopassistent(e) aanwezig. De omloopassistent(e) geeft de implantaten en andere materialen aan op het steriele werkveld en ondertussen maakt hij/zij het operatieverslag en de overige administratie klaar.

Tips voor een goed en rustig verloop van de behandeling

• Neem 1 uur voor de behandeling 2 tabletten Paracetamol van 500 mg. Dit zal de verdoving langzaam overnemen en zo heeft u minder napijn.

• In sommige situaties is het nodig om een uur voor de behandeling een Antibioticumprofylaxe in te nemen. Dit wordt met u besproken en u krijgt het recept hiervoor mee tijdens het (vervolg)consult. U dient de medicatie vooraf bij uw apotheek op te halen. Indien een botopbouw nodig is (tijdens het implanteren), dan is het beleid dat er een antibioticumkuur voor 5 tot 7 dagen wordt voorgeschreven. De kuur start 1 dag voor de behandeling.

• Draag dunne kleding of meerdere lagen als u voor de behandeling komt. Onder het operatiedoek kan het erg warm zijn. Het is aan te raden om in ieder geval warme bedekkende kleding even uit te doen.

• Eet goed van tevoren, de behandeling kan langer duren dan verwacht en na afloop (door de verdoving) is het nog lastig eten.

• U mag na de behandeling zelf rijden. Maar als u dit spannend vindt, kan het handig zijn om iemand mee te nemen die kan rijden. De begeleider of partner kan bij de intake en uitleg er wel bij zijn, maar is niet aanwezig tijdens de behandeling in de operatiekamer.
Behandeling chirurgie implantologie

Kunnen er complicaties optreden?

Een implantaatbehandeling wordt over het algemeen met succes uitgevoerd, maar er kunnen complicaties optreden. Zo kan tijdens de behandeling blijken dat de voorgestelde behandeling niet mogelijk is of is er een risico dat het implantaat niet goed vastgroeit of pijn blijft geven en weer verwijderd moet worden (minder dan 2%).

Ook kunnen onderstaande (zeldzame) complicaties optreden:

• Het ontstaan van een kleine opening van de mondholte naar de neusbijholte; dit geeft nooit blijvende schade, maar u kunt gedurende enkele dagen een druppeltje bloed uit de neus krijgen bij het snuiten.
  • Beschadiging van een zenuw als gevolg van de verdoving, trekken tand/kies of implanteren. Dit geeft geen pijn of bewegingsbeperking, maar kan een tijdelijk of blijvend doof gevoel van een deel van de onderlip/kinregio geven.
  • Lokale infectie van de wond of het bot (zonder blijvende schade).

Kort na de operatieve ingreep kan er sprake zijn van een nabloeding, zwelling, napijn en/of een beperkte mondopening. Soms is er ook een blauwe plek zichtbaar.

Welke zaken hebben invloed op het succes van de behandeling?

Onderzoeken laten zien dat de meeste implantaten op lange termijn goed blijven zitten. De kans op het verlies van implantaten wordt onder andere versneld door de volgende zaken:

• Roken
  • Onvoldoende mondhygiëne
  • Ernstige tandvleesproblematiek
  • Overbelasting door bijvoorbeeld tandenknarsen en klemmen

Tijdens de behandeling

Tijdens het prepareren in het bot voor het implantaat wordt de boor gekoeld met steriel fysiologisch zout in plaats van normaal kraanwater. In de meeste gevallen wordt het implantaat in één fase geplaatst, wat betekent dat er een genezingsdopje (healing abutment) op het implantaat gedraaid wordt, dat door het tandvlees heen steekt. Het tandvlees wordt hier netjes tegenaan gelegd. Het dopje staat niet in contact met de tand of kies er tegenover, maar is wel zichtbaar (zonder dat het opvalt). Ten slotte wordt het tandvlees gehecht, meestal met oplosbare hechtingen.

Doordat u een oogbescherming heeft bent u wat afgeleid en is het rustgevend. We communiceren continue met u (als u dit op prijs stelt) hoe het verloopt, wat we doen.

Zo waarschuwen we even wanneer we wat moeten duwen op het tandvlees of wanneer we starten met de boor zodat u niet schrikt. Altijd kunt u aangeven als er iets is, bijvoorbeeld als we iets te hard aan de wang trekken om erbij te kunnen of wanneer u onverhoopt toch nog pijn ervaart tijdens de behandeling. In de meeste gevallen kunnen we er gelijk iets aan doen!

Het is mogelijk om tijdens één operatie op meerdere plaatsen in de mond implantaten te plaatsen. U heeft dan slechts eenmaal last van de nabezwaren en qua kosten is dit ook voordeliger.

Na de behandeling

Direct na de behandeling wordt een röntgenfoto gemaakt om het geplaatste implantaat en de omliggende structuren (tanden/kiezen, neusbijholte, zenuwbanen) te beoordelen. Ook vergelijken we dit beeld met de foto die na 2 tot 3 maanden wordt genomen om de ingroei (osseoïntegratie) te beoordelen.

Na de behandeling krijgt u tasje mee met het spoelmiddel en een special care borstel mee voor de eerste periode na de behandeling. U krijgt een coolpack mee om te kunnen koelen een zogenaamd implantaatpaspoort mee. Hierin staan de gegevens van de behandeling en het implantaat of de implantaten vermeld.

De vervolgcontroles na uw behandeling vinden plaats wanneer uw mond een aantal weken de tijd heeft gehad om te herstellen. Een eerste controle vindt plaats na twee weken en een eindcontrole na acht weken. Via onderstaande link meer uitleg over wat er bij de controlemomenten gebeurt.

Bekijk meer informatie over deze onderwerpen